איך לצאת ממירוץ העכברים

אני רוצה לדבר הפעם על הסיבה שרובינו נמצאים במירוץ העכברים, על מהו בכלל מירוץ העכברים, ולבסוף, איך אפשר לצאת ממנו.

מירוץ העכברים הוא כינוי למצב של אנשים שנמצאים במעגל קסם של עבודה – שכר -הוצאת כל/רב השכר, עד כדי תלות במשכורת החודשית כדי לממן את ההוצאות של החודש הבא. השם נובע מהרעיון של עכבר שרץ על גלגל ועובד קשה אבל נשאר במקום.

כך רב האנשים בעולם חיים ממשכורת למשכורת, עובדים מרבית השבוע, לא תמיד בעבודה שהם אוהבים וכל זאת כדי לממן את המחייה וההוצאות שהתחייבו להן (במקרה הטוב הוצאות סבירות ובמקרה פחות טוב מעורבות גם הלוואות למימון מותרות, אבל על כך נדבר בפעם אחרת).

מירוץ העכברים מתאר את המצב של אדם שחייב לעבוד כדי לקבל הכנסה שתכסה את ההוצאות השוטפות שלו, והוא פשוט לא יכול להפסיק לעבוד כי אז לא יהיה יכול לממן את אותן הוצאות.

למה אנחנו נקלעים למירוץ העכברים מלכתחילה?

הסיבה, נעוצה לדעתי בחינוך שקיבלנו ובנורמות של החברה. לימדו אותנו בבית ספר וגם בבית שצריך ללמוד כדי להתקבל לעבודה טובה שבה נוכל לבלות את שארית חיינו במרבית ימות השבוע כדי לקבל משכורת גבוהה שתאפשר לנו לגור בבית גדול ולקנות רכב חדש ולצאת לחופשה פעמיים בשנה.

לימדו אותנו לשאוף לעבודה שבה נקבל שכר גבוה ובמקרים טובים יותר גם עבודה שתהיה לנו מעניינת כי אנחנו נעסוק בה עד גיל הפרישה.

לימדו אותנו שצריך לעבוד עד גיל 60 לפחות ורצוי יותר כדי שתהיה לנו פנסיה גדולה יותר.

כל החינוך הזה הוביל אותנו להבנה שכדי להצליח בחיים צריך להשיג עבודה טובה שבה “נמכור” את הזמן שלנו תמורת משכורת גדולה שתממן הוצאות של מחייה ברמה גבוהה יותר או פחות. לימדו אותנו שהצלחה נמדדת במשכורת גבוהה, בבית בבעלותנו גם אם זה דורש משכנתא עם ריבית ענקית, ברכב חדש.

לאורך השנים המשכורת שלנו עולה ואנחנו מגדילים את ההוצאות שלנו בהתאם ומה שקורה בעצם הוא שאנחנו לא “מתעשרים” כתוצאה מהגדלת המשכורת מכיוון שאנחנו משתמשים בה כדי לקנות עוד במקום להשקיע. כך, למרות שהתפתחנו ואנחנו עובדים קשה יותר ומרוויחים יותר המצב הכלכלי שלנו לא משתפר!

איך נראים החיים מחוץ למירוץ העכברים?

מירוץ העכברים
מירוץ העכברים- לא חייבים לרוץ במקום
הירשמו לקבלת עדכונים על תכנים חדשים!

 

איך נראים החיים מחוץ למירוץ העכברים?

אם תצאו ממירוץ העכברים, תהיה לכם הכנסה שלא תלויה בזמן העבודה שלכם, הכנסה פסיבית. למשל הכנסה מעסק שפתחתם ובמקום לנהל בעצמכם שילמתם למישהו אחר שינהל לכם אותו (זוכרים את דוכן הלימונדה?). דוגמא נוספת היא הכנסה מדירות בבעלותכם שמהן אתם מקבלים דמי שכירות. דוגמאות נוספות והסברים ניתן למצוא בכתבה על חמש דרכים ליצור הכנסה פסיבית.

אם תצאו ממירוץ העכברים הקשר בין זמן העבודה שלכם להכנסה שלכם ינותק. תעבדו במשרה חלקית או שתעבדו במשרה מלאה רק אם תרצו, אולי תחליפו לתחום שתמיד רציתם לעסוק בו כי לפתע יהיה לכם ביטחון כלכלי שאפשר לנסות כי גם אם תיכשלו לא יקרה דבר. תהיה לכם היכולת לבחור מה לעשות עם המשאב היקר ביותר שלכם- הזמן שלכם. אם תרצו תטיילו בעולם, תתנדבו, תלמדו את הדברים שתמיד רציתם ולא היה לכם זמן, תקימו את הסטארטאפ שתמיד רציתם. המטרה היא לשלוט בזמן שלכם, המטרה היא לא “לא לעשות כלום” אלא לפנות זמן לעשות את מה שאתם באמת רוצים. אם אתם שייכים לאותו מיעוט שאוהב את מה שהוא עושה, הכנסות נוספות יעניקו לכם ולמשפחתכם ביטחון למקרה שתפוטרו או לכל מקרה לא צפוי אחר שיקרה. רעיונות אלו ואחרים מוצגים מעולה גם בספר ארבע שעות עבודה בשבוע, מומלץ.

רוצים לצאת ממירוץ העכברים? כך תעשו זאת!

כדי לצאת ממירוץ העכברים אתם צריכים ליצור הכנסות פסיביות ממקורות שונים. הפרדוקס הוא שכדי ליצור הכנסה פסיבית לעתיד צריך לבצע עבודה אקטיבית בהווה. למשל, אם תצרו קורס דיגיטלי שיהיה באינטרנט לעד ויביא הכנסה על כל לקוח שיצפה בו עד סוף חייכם, נדרשת עבודה לזמן קצר כדי ליצור אותו. אם תרצו ליצור הכנסה פסיבית מכספים, תצטרכו להשקיע כספים שיש לכם ו/או כספים שלוויתם (בריבית נמוכה יותר מהתשואה הצפויה, ראו כתבה על אסטרטגיות השקעה פה).

דרך נוספת להתחיל לצאת ממירוץ העכברים בתור שכירים היא לעבור לעבודה על פי הספק מכל מקום בעולם ולא על פי זמן, כך למשל אם אתם עובדים מ-9 עד 5 ויכולים לבצע את העבודה בפחות שעות, תוכלו לנצל את הזמן הזה לעשות כרצונכם ואולי אף לבנות בו הכנסות אחרות. בתור עצמאים, הדרך לצאת היא להאציל סמכויות, להעסיק אנשים שיעבדו במקומכם ולאחר מכן ניתן גם להרחיב את העסק או לגשת לאפיקי הכנסה אחרים.

לסיכום, השלב הראשון ליציאה הוא המודעות לכך שקיימת גם דרך אחרת לחיות, השלב השני הוא ללמוד ו/או להיעזר במומחים והשלב השלישי והחשוב ביותר הוא לפעול למען זה ולהתמיד, התהליך יכול לקחת גם מספר שנים קטן או גדול- תלוי בכם!

אינני יועצת השקעות וכל המידע המוצג בכתבה ובאתר, אינו מהווה הצעה או רמיזה להשקעה כלשהי ו/או להלוואה ו/או לפעולה כלשהי וכל הפועל על סמך הכתוב עושה זאת על אחריותו בלבד. אין לראות באתר משום המלצה ו/או ייעוץ מקצועי מכל סוג. יש להיעזר בבעלי מקצוע כמו יועץ השקעות, יועץ מס, עו”ד וכו’ כדי להתאים פעולות לצרכים האישיים שלכם. השקעות ופעולות פיננסיות עלולות להביא גם להפסדים. כל הכתוב מהווה את דעתי האישית בלבד. © בתשואה מתמדת כל הזכויות, לרבות זכויות היוצרים, שמורות.

הירשמו לקבלת עדכונים על תכנים חדשים!

עקבו אחרי באינסטגרם ובפייסבוק!