עוסק מורשה או עוסק פטור

האם כבר יש לכם עסק? רוצים לפתוח עסק? אולי ההצעה שלי לפתיחת דוכן לימונדה הקסימה אתכם? על כל רווח שתקבלו, המדינה גם רוצה לקבל חלק. הגדרת העסק שלכם תקבע במידה רבה איזה חלק המדינה תקבל מההכנסה שלכם. בנוסף, ההחלטה הזו תשפיע על הסיכונים שלכם מבחינה משפטית. בגדול, ישנן 3 צורות התאגדות עסקית לעצמאים: עוסק מורשה או פטור, שותפות וחברה בעירבון מוגבל.

מבנה ההתאגדות משפיע בעיקר על האחריות של הבעלים ועל המיסוי (שהינו תמיד על הרווח – הכנסות בניכוי הוצאות). אסור לאדם לקבל שכר על עבודתו, אלא אם הוא שכיר, או עצמאי באחד מהמבנים הללו.

דיברנו בכתבה קודמת על מיסוי של שכיר, נתמקד היום בעוסק מורשה או פטור. בסיס ההבדל בין עוסק מורשה לפטור הוא במע”מ. מה זה מע”מ?

מע”מ- מס ערך מוסף, זהו מס עקיף שמהווה מיסוי על קנייה.  כשאני כצרכנית, קונה מוצר, אני משלמת מע”מ.

taxes, tax evasion, police
מבינים ביחד את המסים ושומרים יותר כספים

מה הסיפור עם עוסק מורשה/פטור?

עוסק משלם מס הכנסה בדיוק כמו שכיר, אך משלם ביטוח לאומי ובריאות לפי טבלת עצמאים. מי שהוא גם שכיר וגם עצמאי, יכול לקרוא על החוקים המדויקים באתר הביטוח הלאומי. אין הפרדה בין האדם לעוסק מבחינת משפטית ומבחינה פיננסית- מה זה אומר? אם אני תובעת את העסק זה בדיוק כמו שאתבע את בעל העסק עצמו. אם יש לעסק חובות ענק- האדם עצמו נושא בהן. בנוסף, מבחינת מס הכנסה, ביטוח לאומי ודמי בריאות, גובה התשלום נקבע על פי סך כל ההכנסה (גם כשכיר וגם כעצמאי), המדרגות “לא מתאפסות”.

אם נשווה עוסק מורשה/ פטור לחברה בע”מ (עליה נדבר בכתבת המשך), ישנם שלושה הבדלים מרכזיים:

1. עבור עוסק מורשה או פטור אין הפרדה בין האדם לעוסק משפטית ופיננסית בשונה מבחברה בע”מ . אם אני תובעת חברה מסוימת, לא מדובר בתביעת בעלי החברה עצמם.

2. לעוסק מורשה/פטור ישנה יכולת מוגבלת לגיוס הון וצמיחה כי משקיעים פחות אוהבים להשקיע בעסק ששייך ליחיד, השקעה בחברה שנסחרת בבורסה היא קלה וטבעית יותר.

3. המיסוי שונה, בעוד שעבור עוסק מורשה/פטור המיסוי דומה למעמד שכיר, עבור חברה בע”מ גובה המיסוי אינו תלוי בגובה ההכנסה ואינו בנוי במדרגות.

אז מה בדיוק ההבדל בין עוסק מורשה לעוסק פטור?

כשאני כצרכנית, קונה מוצר, אני משלמת מע”מ. כשמדובר בעוסק מורשה (או חברה בע”מ)- המע”מ שקוף מבחינתו. מה זה אומר? בואו נסתכל על דוגמא.

נניח עולם ללא מע”מ, חנות בגדים (שמהווה עסק מורשה) קונה חולצה מיצרן במחיר של 70 ₪ ומוכרת לצרכן ב-100 ₪, הרווח שלה הוא 30 ₪.
עכשיו נחזור לעולם עם מע”מ. חנות קונה חולצה ב-70 ₪ ומשלמת עליו מע”מ ליצרן של 17% (12 ₪). היא מוכרת לצרכן ב-100 ₪ והוא מוסיף מע”מ של 17% (17 ₪). מתוך המע”מ שמשלם היא שומרת 12 ₪ שיקזזו את ההוצאות שלה על מע”מ ומעבירה למדינה 5 ₪.  מבחינת הכסף – היא משלמת ליצרן 82 שקלים, מקבלת מהצרכן 117 שקלים, סה”כ נשאר 35 ₪. 30 היא לוקחת לעצמה ו – 5  מעבירה למדינה, כלומר בסה”כ- הרווח שלה נותר 30 ש”ח –המע”מ נופל רק על הצרכן הסופי!

מבחינת מע”מ, עבור עוסק מורשה, כמו בדוגמא מעלה- המע”מ שקוף מבחינתו, הוא משלם מע”מ תשומות (על ההוצאות שלו) ולאחר המכירה מתקזז עליו והלקוח נושא במע”מ.

עוסק פטור- הוא בדיוק כמו עוסק מורשה פרט להבדל אחד, הוא אינו גובה מע”מ מלקוחותיו. זאת אומרת שכשהוא קונה תשומות (חומרי גלם, או הוצאות שונות שהוא צריך לבצע כדי לתפעל את העסק שלו) הוא משלם עליהן מע”מ, אך הוא אינו גובה מהלקוח מע”מ ולכן גם לא מתקזז על המע”מ של התשומות. עוסק יכול להיות עוסק פטור רק אם הכנסותיו אינן עולות על כ-100 אלף ש”ח בשנה נכון לשנת 2021. שימו לב, אם אדם הוא גם שכיר וגם עצמאי- גובה ההכנסות שלו מהעסק קובעות אם זכאי להיות עוסק פטור ללא קשר לגובה הכנסתו כשכיר.

leather hiking boots, kid, adult
על רגל אחת - עוסק פטור מיועד לעסקים קטנים יותר


יש מקצועות שבהם לא ניתן להיות עוסק פטור כמו יועץ מס, אדריכל, מהנדס ועוד. ראו את הרשימה המלאה פהיש גם שני מקרים שבהם גם עוסק פטור גובה מע”מ מלקוחותיו: בעת מכירת נדל”ן וכן בעת מכירת ציוד במקרים מסוימים.

היתרונות של עוסק פטור:

1. אין צורך להעביר דיווחי מע”מ חודשיים או דו חודשיים.

2. אפשר לתת לצרכן מחיר סופי נמוך יותר מאשר המחיר עם המע”מ ובכך להגדיל את הביקוש.

3. המע”מ ששולם על התשומות לא חזר אליי ולכן נרשם כחלק מההוצאות וזה מקטין את הרווח לפני מס ולכן גם את המסים שאני משלם (מס הכנסה, ביטוח לאומי ובריאות).

החסרונות של עוסק פטור:

1. תדמית של עסק קטן.

2.  מגבלה פסיכולוגית-  הימנעות מהתרחבות כדי לא לעבור את גובה ההכנסות המירבי המותר לעוסק פטור.

3. אינו מקבל חזרה את המע”מ ששילם.

מתי כדאי להיות עוסק פטור (אם אפשר)?

לדעתי, כל עוד אתה מוכר ברווח כדאי לך! נניח שאתה נותן ללקוח את המחיר הסופי שהיה עם המע”מ, מבחינת הלקוח זה בדיוק אותו מחיר שמקבל מעוסק מורשה, אבל אתה לא מעביר את ה-17% שהוספת על מחיר הבסיס, והרי המחיר ללקוח גבוה ממחיר הקניה של התשומות ולכן ה-17% שישלם יותר גדולים ממע”מ התשומות שאתה שילמת ולכן הרווח שלך גדל.
אם נחזור לדוגמא מעלה, אם חנות הבגדים הייתה שייכת לעוסק פטור- במקום לקחת מהלקוח מע”מ של 17 שקלים, הייתה יכולה למכור את החולצה בתוספת של 15 שקלים (ב-115 ש”ח) ומגדילה את הרווח כי שילמה רק 12 שקלים מע”מ על תשומות. במיוחד כדאי לך להיות עוסק פטור אם ההוצאות נמוכות מאוד ביחס להכנסות- כי המע”מ מחושב באחוזים.

 

יש לכם שאלות? בקשות? מוזמנים בשמחה לכתוב בתגובות וגם לעקוב אחרי בפייסבוק ובאינסטגרם ולכתוב לי שם בפרטי או בתגובות! אשמח לשמוע מכם!

 

 

אינני יועצת השקעות וכל המידע המוצג בכתבה ובאתר, אינו מהווה הצעה או רמיזה להשקעה כלשהי ו/או להלוואה ו/או לפעולה כלשהי וכל הפועל על סמך הכתוב עושה זאת על אחריותו בלבד. אין לראות באתר משום המלצה ו/או ייעוץ מקצועי מכל סוג. יש להיעזר בבעלי מקצוע כמו יועץ השקעות, יועץ מס, עו”ד וכו’ כדי להתאים פעולות לצרכים האישיים שלכם. השקעות ופעולות פיננסיות עלולות להביא גם להפסדים. כל הכתוב מהווה את דעתי האישית בלבד. © בתשואה מתמדת כל הזכויות, לרבות זכויות היוצרים, שמורות.

הירשם לקבלת עדכונים על תכנים חדשים!

עקבו אחרי באינסטגרם ובפייסבוק!

2 מחשבות על “עוסק מורשה או עוסק פטור”

סגור לתגובות