הונאת פונזי – מה זה ואיך לא ליפול

המון שנים אנשים נופלים להונאת פונזי, אחת ההונאות המפורסמות בעולם.

מהי הונאת פונזי? למה היא נקראת ככה? איך עלתה בכותרות בישראל שוב בזמן האחרון? ואיך אפשר לנסות להימנע ממנה? 

בצורתה הפשוטה הונאת פונזי עובדת בצורה הבאה: הנוכל מגייס כסף ממשקיע ראשון, נקרא לו – שלמה, נניח שגייס ממנו 100 שקלים. לאחר מכן מגייס כסף נוסף ממשקיע שני, נקרא לו רחמים, נניח שגייס ממנו 200 שקלים. כעת, הוא משתמש בכסף שקיבל מרחמים כדי לתת לשלמה כסף בחזרה, כעת שלמה רואה שההשקעה שלו הצליחה כי הוא קיבל תשואה רבה על ההשקעה שלו ולכן משקיע סכום נוסף, נניח שעוד 100 שקלים. כעת הנוכל, משתמש בכסף החדש של שלמה כדי לשלם לרחמים, שגם הוא מרוצה מהתשואה הגבוהה שקיבל ולכן משקיע עוד.

הנוכל מספר למשקיעים שהוא משקיע את הכספים שלהם בכל מיני מכשירים שמניבים תשואה גבוהה, ולכן לאחר שהוא מחזיר להם כספים רבים מתוך ההשקעה במהרה, הם מפתחים בו אמון.

אך הנוכל אינו משקיע את הכספים ומחזיר למשקיעים שלו כספים שמגיעים ממשקיעים אחרים וההונאה גדלה ומתרחבת עד שהיא מתפוצצת ברגע שמשקיעים רבים מדי רוצים למשוך את כספם בחזרה באותו הזמן או עד אשר הנוכל נעלם עם כל הכספים.

אם נחזור לדוגמא שבה הנוכל מרמה רק את שלמה ורחמים, אם שניהם יבקשו את הכספים שהשקיעו באותו הזמן הוא לא יהיה יכול להחזיר להם אותם מכיוון שכבר שילם להם חלקים מתוך הכספים שהפקידו “בתחפושת” של תשואה, למרות שבעצם נגס בקרן שלהם (מזכירה שהקרן של ההשקעה היא הסכום שהושקע ועליו צוברים רווחים, תשואה).

הונאות
הונאת פונזי- רבים נפלו לה
הירשמו לקבלת עדכונים על תכנים חדשים!

למה הונאת פונזי נקראת הונאת פונזי?

השם ניתן לה בארה”ב על שמו של צ’רלס פונזי האיטלקי שביצע את ההונאה הזו בצורה גרנדיוזית. בערך ב-1920, פונזי ארגן משחקי השקעות ושכנע מאות אלפי תושבים בארצות הברית שאם ישחקו, ירוויחו המון ובמהירות. תוך פחות משנה עלו עליו והונאתו נפסקה. 

אחריו, מי שביצע את ההונאה המפורסמת והגדולה ביותר הידועה היה ברנרד מיידוף מניו יורק שביצע את ההונאה במשך עשרים שנים פחות או יותר! עליו עליו בסוף שנת 2008. מיידוף הונה בנקים, מפורסמים, קרנות צדקה ורבים אחרים- ההפסדים של כל המשקיעים דרכו הגיעו למיליארדים רבים של דולרים. לפני כחודש מיידוף נפטר בכלא כאשר הוא בן 82.

למה הונאת פונזי חזרה לכותרות בישראל לאחרונה?

מתנהל בבית המשפט דיון שקשור בחברה בבעלות מייק בן ארי שחשוד בביצוע הונאת פונזי של מאוד משקיעים בסכום של כשלוש מאות מיליון ש”ח. ראו כתבה בגלובס כאן. על פי החשד, השתמש בכספים של משקיעים חדשים בכל פעם כדי לשלם למשקיעים הותיקים, בדיוק כפי שעובדת הונאת פונזי לפי הספר.

איך אפשר להימנע מהונאת פונזי? מה הם סימני האזהרה?

מחקרים על הונאות הציגו כמה מאפיינים שחוזרים על עצמם בהונאות בדרך כלל:

1. הבטחת רווחים גבוהים ומהירים

2. הלחצת המשקיע– “זו הזדמנות חד פעמית, אל תפספס, זה חייב לקרות עכשיו”

3. חוסר שקיפות

כדי להימנע מנפילה להונאה כדאי לנקוט אמצעי זהירות לפני ביצוע השקעה וביניהם (שימו לב, שיש לנקוט בכולם, עמידת ההשקעה בבדיקה אחת בלבד לא מספיקה):

1. דרישה לצפות בדו”חות כספיים שמציגים את המקור של הרווחים

2. אם הוצג שמדובר בהשקעה בנכס מסוים או אפיק השקעה מסוים – דרשו לקבל אישור רכישה/השקעה, אין סיבה שבעולם הפיננסי דברים לא יהיו שקופים

3. התייעצו בעורך דין ובעלי מקצוע שאתם סומכים עליהם והיעזרו גם במשקיעים מנוסים, במיוחד במשקיעים בתחום שבו הוצגה לכם ההצעה.

4. השקיעו דרך חברות/ בעלי מקצוע שקיבלתם עליהם המלצות רבות ממשקיעים שאיתם כבר שנים רבות

5. הבינו את ההשקעה, נסו לראות אם המספרים המוצגים נראים הגיוניים ביחס לרמת הסיכון שלה

6. זכרו כי אין דבר כזה תשואה מובטחת! בהשקעות תמיד יש סיכונים ואף אחד לא יכול להבטיח לכם תשואה

7. חפשו את שם החברה בגוגל- הרבה פעמים תיתקלו בכתבות על עוקץ שמאיזשהי סיבה לא הספיקו כדי לעצור אותה. תאמינו או לא, כך מנעתי מקרובה שלי להיקלע לתרמית פירמידה!

8. אם זה נשמע טוב מדי כדי להיות אמיתי- אולי זה באמת לא אמיתי

לסיום, זכרו כי הנוכלים הגדולים הם הרבה פעמים באמת אנשי מכירות מעולים והם מאוד משכנעים, נקיטת פעולות זהירות יכולה להגן עליכם. עבדתם קשה כדי להרוויח כסף- שמרו עליו, תנו לו לעבוד בשבילכם אבל תדאגו שיעבוד ב”מקום עבודה” הגון. אז כמו שאומרים… שלא יעבדו עליכם.

יש לכם רעיונות לאמצעי זהירות נוספים? משהו להוסיף? כתבו בתגובות!

המלצת צפייה- בנטפליקס עלתה לאחרונה סדרה קצרה על כסף, הפרק הראשון- 22 דקות- עוסק בהונאות! איך אנשים נופלים להונאות כל השנים ולמה אנשים בכל רמות האינטיליגנציה וכל הגילאים חשופים להונאות האלו ומהם הדגלים האדומים.

אינני יועצת השקעות וכל המידע המוצג בכתבה ובאתר, אינו מהווה הצעה או רמיזה להשקעה כלשהי ו/או להלוואה ו/או לפעולה כלשהי וכל הפועל על סמך הכתוב עושה זאת על אחריותו בלבד. אין לראות באתר משום המלצה ו/או ייעוץ מקצועי מכל סוג. יש להיעזר בבעלי מקצוע כמו יועץ השקעות, יועץ מס, עו”ד וכו’ כדי להתאים פעולות לצרכים האישיים שלכם. השקעות ופעולות פיננסיות עלולות להביא גם להפסדים. כל הכתוב מהווה את דעתי האישית בלבד. © בתשואה מתמדת כל הזכויות, לרבות זכויות היוצרים, שמורות.

הירשם לקבלת עדכונים על תכנים חדשים!

עקבו אחרי באינסטגרם ובפייסבוק!