מהי קרן השתלמות ולמה היא כל כך משתלמת?

קרן השתלמות היא מכשיר חיסכון של כספים בשוק ההון. היתרון הגדול שלה הוא בפטור ממס על הרווחים ובנוסף, בין אם אתה שכיר ובין אם אתה עצמאי, מדובר בתגמול שאינו נכלל בשכר ברוטו שעליו אתה משלם מיסוי שוטף מההכנסה (למס הכנסה, ביטוח לאומי ובריאות). כלומר, בנוסף לשכר ברוטו שעליו מחושבים מס הכנסה, ביטוח לאומי ובריאות, אתה מקבל סכום כסף נוסף שנשלח ישירות לקרן ההשתלמות ואינו חלק מהשכר ברוטו הנ”ל (ברובו). מדובר בפטור פעמייםגם בעת המיסוי על ההכנסה השוטפת וגם בעת המיסוי על הרווח.

זהו מכשיר החיסכון שיחיד שפטור ממס עבור משיכה לאחר מספר שנים בודדות בגיל צעיר מ-60- בשונה מקופת גמל ומכשירי חיסכון פנסיוניים, ניתן ליהנות מהפטור ממס בגיל צעיר ולא לחכות לגיל 60!

taxes, tax evasion, police
אם תחכו 6 שנים, לא תשלמו מסים על רווחי קרן ההשתלמות

דוגמא:

נניח שיוסי הוא שכיר שמרוויח 13,000 ש”ח ברוטו בחודש. הסכום המקסימלי שהוא יכול להפריש כל חודש הוא 2.5% מהשכר שלו -325 ש”ח, סכום שיהיה חייב במיסוי שוטף למס הכנסה, ביטוח לאומי ובריאות. אבל המעסיק יכול להפריש לו עד 7.5% מהשכר- 975 ש”ח, סכום שאינו נכלל בשכר הברוטו ולכן אינו ממוסה במס הכנסה, ביטוח לאומי ובריאות. על כל הכספים שהופקדו לא יחול מס רווחי הון, כלומר, על הרווחים שיצברו בקרן, יוסי לא יצטרך לשלם מסים כל עוד ימשוך אותם לפחות 6 שנים אחרי ההפקדה הראשונה לקרן (במקרים מסוימים ניתן גם אחרי 3 שנים, למשל לצורך לימודים). ישנה תקרה של הפקדה של עד כ-14,000 ש”ח לשנה, נכון להיום, מעבר לכך לא יהיו הטבות מס.

דוגמא נוספת עבור שכיר:

750

הפרשה לקרן השתלמות של המעביד 7.5%

R

הפרשה לפנסיה+ פיצויים של המעביד 12-14%

S

תשלומי ביטוח לאומי של מעביד

10,000

שכר ברוטו

X המחושב על פי מדרגות המס של השכר ברוטו

מס הכנסה

Y המחושב על פי השכר ברוטו

ביטוח לאומי+ מס בריאות

Z

פנסיה- חלק עובד

250

הפרשה לקרן השתלמות חלק העובד 2.5%

10,000-X-Y-Z-250

שכר נטו לעובד

 

השורות הירוקות למעלה מבטאות כספים שאינם נכללים בשכר הברוטו של אותו שכיר ולכן אינם משפיעים על גובה המסים שישלם למס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות. השורות הורודות יורדות מהשכר ברוטו של השכיר ומחושבות על פיו. לבסוף, שכר הנטו של השכיר, מה שהוא רואה בבנק בתחילת החודש, מבטא את השכר ברוטו פחות השורות הורודות.

 

*לעובדי הוראה יש תנאים מעט טובים יותר מבחינת תקרות ההפקדה. 

ראו באתר כל זכות פרטים נוספים מעודכנים וכן את התקורות העדכניות.

עבור עצמאים ניתן להפקיד עד 4.5% מההכנסה השנתית בכל שנה אבל לא יותר מתקרה של 11,925 ש”ח לשנה, נכון להיום, מבלי לשלם על הסכום המופקד מס שוטף ומס רווחי הון (כל עוד המשיכה מתבצעת לפחות 6 שנים אחרי ההפקדה הראשונה לקרן).

שימו לב שהרווחים פטורים ממס מהרגע שעוברים 6 שנים מההפקדה הראשונה לקרן ההשתלמות. כל עוד לא משכתם משם כספים ניתן להמשיך להפקיד אליה. ברגע שמשכתם כספים יש לפתוח קרן חדשה וספירת שש השנים על מה שיופקד אליה יתחיל מהתחלה. כלומר, כל עוד לא בוצעה משיכת כספים ניתן להמשיך ולהפקיד כסף בקרן ולהשתמש בה כקופת חיסכון נזילה (שניתן למשוך ממנה את הכספים ללא מס בכל רגע תוך מספר ימי עסקים). אפילו אם משכנו רק חלק, מה שנשאר בקרן ניתן למשיכה ללא מס רק לאחר 6 שנים נוספות.

אם אתה גם שכיר וגם עצמאי– ניתן לפתוח גם כעצמאי בנוסף לקיימת כשכיר! שכיר שהפך לעצמאי או שהוא גם וגם, צריך לפתוח קרן חדשה. מאוד מומלץ לעצמאיים לפתוח ולהפקיד אפילו סכום קטן כדי ש-6 השנים יתחילו להיספר. התקרה הכוללת להפקדות פטורות ממס לשנה מחושבת על שתי הקרנות יחד (למי שהוא גם שכיר וגם עצמאי בו זמנית) ולכן לא ניתן ליהנות מכפל הטבות אם מגיעים לתקרה.

לסיכום, הפטור ממס על רווחים הוא עד לתקרה מסוימת ועל הסכומים שמעל התקרה נשלם מסים על ההכנסה השוטפת (כחלק מהשכר הברוטו שלנו) אבל מס רווחי הון נשלם רק במועד המשיכה (כלומר, על סכומים מעל התקרה נהנה מדחיית מס על הרווחים אבל לא מנהנה מפטור ממס).

ניתן לברר איפה קרנות ההשתלמות שלכם מנוהלות באתר הר הכסף של משרד האוצר. כמו כן, ניתן להעביר את קרן ההשתלמות לחברה אחרת או למסלול אחר מבלי להפסיד את הותק וללא כל השלכה על הצבירה או על המיסוי.

כשאתם משקיעים בקרן השתלמות יש המון מסלולים שביניהם תוכלו לבחור. ההבדל בין המסלולים הוא מידת החשיפה למניות ואג”ח מסוגים שונים וכן בדמי הניהול. סביר שנרצה מסלול מנייתי יחסית בקרן ההשתלמות משיקולי המס, שכן בתוחלת נרוויח לאורך זמן תשואות גבוהות יותר ואז לא נצטרך לשלם 25% מס רווחי הון על הרווחים הגבוהים. שימו לב שחשוב לבדוק ביצועים היסטוריים (הם אמנם לא מבטיחים ביצועי עתיד אבל כן מראים יכולות) בנוסף לדמי הניהול. תוכלו להשוות ביצועי בתי ההשקעות והמסלולים השונים כאן. שימו לב שאם אתם משקיעים לטווח ארוך, נניח 8 שנים ומעלה, כנראה שתרצו מסלול מאוד מנייתי, כי סביר שישיג לכם רווחים גדולים יותר. מסלול מנייתי יותר בדרך כלל מוביל לתנודתיות גבוהה בטווח הקצר אבל לעלייה גדולה יותר בטווח הארוך.

על דמי הניהול– הן מצבירה והן מהפרשה, יש להתמקח ולהשוות לממוצע בשוק. זכרו כי כל עמלה שתשלמו יורדת מהסכום שעליו תרוויחו תשואה בכל שנה מעבר לתשלום החד פעמי. דמי ניהול מצבירה נלקחים פעם שנה, למשל, 0.3% מקרן שצברה 100,000 ש”ח הן 300 ש”ח. דמי ניהול מהפרשה שוטפת של 1% למשל, נלקחים בכל חודש שאתה מפריש לקרן סכום מסוים מתוך אותו הסכום. אם תפריש 100 ש”ח בכל חודש, יילקח לך שקל בכל חודש.

אם אתם כבר מבינים איך להשקיע בשוק ההון, ואיך לבנות תיק השקעות נכון, תוכלו (ואפילו מומלץ) לנהל בעצמכם את קרן ההשתלמות, נקרא IRA. תצטרכו לבחור בית השקעות ולהתמקח על דמי הניהול העצמי שלכם (על קניה ומכירה של ניירות ערך).

יתרון חשוב נוסף של קרנות השתלמות הוא שניתן לקבל הלוואות אטרקטיביות כנגד הכספים שצברתם בקרן ההשתלמות מבלי למשוך את הכספים שם. כך הכסף יכול לעבוד פעמיים. ככל שתשקיעו באפיק יותר סולידי (פחות מנייתי) כנראה שתוכלו לקבל הלוואות בתנאים טובים יותר אבל אולי זה לא המסלול שמתאים לכם.

יש לכם הערות או שאלות? כתבו לנו בתגובות! נהניתם לקרוא? הירשמו מטה לעדכונים על כתבות חדשות ועקבו אחרינו בפייסבוק!

אינני יועצת השקעות וכל המידע המוצג בכתבה ובאתר, אינו מהווה הצעה או רמיזה להשקעה כלשהי או להלוואה כלשהי וכל הפועל על סמך הכתוב עושה זאת על אחריותו בלבד. אין לראות באתר משום המלצה ו/או ייעוץ מקצועי מכל סוג. יש להיעזר בבעלי מקצוע כמו יועץ השקעות, יועץ מס, עו”ד וכו’ כדי להתאים פעולות לצרכים האישיים שלכם. השקעות ופעולות פיננסיות עלולות להביא גם להפסדים. כל הכתוב מהווה את דעתי האישית בלבד. © בתשואה מתמדת כל הזכויות, לרבות זכויות היוצרים, שמורות.

הירשם לקבלת עדכונים על תכנים חדשים!