מכתב למשוחרר הטרי והעני ולמשוחררת הטרייה והענייה

מוקדש לאחי הקטן שהוא המשוחרר המושלם ולאחיותיי
הקטנות שבקרוב משתחררות.

השתחררת? עומדת להשתחרר? אני בטוחה שההתרגשות
בשיאה ושחיכית לרגע הזה הרבה זמן. רוצה לכבוש את העולם? להימנע מטעויות שהרב עשו לפניכם? כך תצאו לאזרחות בצורה נכונה. 

שישה שלבים לתחילת האזרחות ברמה הגבוהה ביותר.

שלב ראשון: מצאו עבודה

מצאו עבודה ראשונה כשכירים, חפשו עבודה זמנית שתקבלו בה שכר גבוה ככל שניתן, גם אם לא בהכרח תהנו בעבודה, אבל אל תסבלו. תעבדו קשה, אל תפחדו משעות רבות (כל עוד אתם מתוגמלים). הסיבה היא שאתם צעירים עכשיו וכספים שתרוויחו יכפילו את עצמם שוב ושוב בהשקעות.

שלב שני: קרן ביטחון

מצאתם עבודה? יופי, צרו קרן ביטחון– תחסכו סכום כסף, שיישאר בחשבון שלכם לשנה הקרובה ואל תגעו בו אלא אם יש מקרה חירום. זהו כסף שאפשר לראות בו מעין ביטוח נגד הלא צפוי.

שלב שלישי: תכנון הטיול – מתי וכמה

עכשיו תכננו לאן תרצו לטוס לטיול הגדול – חשבו לכמה זמן תרצו לנסוע, נסו להעריך את הסכום שאתם צריכים לצורך הטיול. איך עושים את זה? קבוצות בפייסבוק! למשל, לדרום אמריקה יש קבוצות, שאלו שם אנשים כמה עלה להם הטיול ועל מה הוציאו, שאלו גם חברים, אחרי שתשמעו מהרבה אנשים תוכלו לקבל סדר גודל של עלות. שיטה נוספת לחשב היא לפרק את הטיול לעלויות-טיסה, ביטוח, נסיעות, לינה, אטרקציות, אוכל ושתיה. בכתבה הבאה – נדבר על איך מתנהלים נכון עם כסף וכרטיסי אשראי בטיול הגדול!

עכשיו כשאתם יודעים כמה עולה הטיול, בדקו מתי תרצו לצאת אליו– מהי העונה שמתאימה לכם? אולי עדיף לצאת מחוץ לעונה כשהעלויות יותר זולות? אולי מחוץ לעונה אין מה לחפש שם? בדקו כמה זמן יש לכם עד הזמן שבו תרצו לטוס. כמה אתם צריכים לחסוך כל חודש כדי להגיע לזמן הטיסה עם מספיק כסף? זכרו כי קרן הביטחון לא מיועדת להוצאות הטיול.

משוחרר
לוקחים אחריות על החיים וחושבים על ההווה והעתיד
הירשמו לקבלת עדכונים על תכנים חדשים!

שלב רביעי: השקעת העודף

חשבו כמה אתם צריכים בכל חודש כדי לכסות את ההוצאות שלכם. כל חודש שימו בצד את הסכום שאתם צריכים לטיול (למשל בפק”מ יומי בבנק, אל תשקיעו את הכסף הזה כי אתם עלולים להפסיד אותו בטווח הקצר), את הסכום שנותר אחרי ששמתם חלק בצד לטיול ואחרי הסכום שאתם צריכים להוצאות, השקיעו! אל תוותרו על להשקיע! כל כך חשוב בגיל שלכם.

השקעות – כצעד ראשון, סכומים קטנים כנראה שיתאים לכם להשקיע בשוק ההון. פתחו חשבון מסחר עצמאי וקנו את המניה הראשונה שלכם, את המדד הראשון שלכם – תתחילו ללמוד! מפחדים לבד? אפשר גם לתת לבית השקעות או ברוקר לנהל לכם את המסחר למשל בקופת גמל להשקעה. למתקדמים – אפשר להשקיע גם במטבעות דיגיטליים, נדל”ן ועוד. 

שלב חמישי: השקעה בעצמכם

ההשקעה החשובה ביותר – הידע שלכם, התחילו ללמוד השכלה פיננסית, תאפשרו לעצמכם להגיע לחופש כלכלי.

1. ספרים – התחילו עם “אבא עשיר אבא עני”, עברו לקרוא “איך זה שהאידיוט הזה עשיר ואני לא“, “ארבע שעות עבודה בשבוע“, והספרים של וורן באפט. אחרי שתסיימו ספרו לי יש עוד הרבה 🙂

2. פודקאסטים – מי שיותר אוהב להקשיב, היתרון שאפשר גם בנסיעות ותוך כדי ספורט או ניקיון, יש בשפע באנגלית ובעברית – עמית והגר, ynow, עמית עשת, ידע שווה כסף, האופטימית ועוד ועוד.

3. בלוגים – קראו בבלוג שלי (לא משוחדת בכלל) כדי לקבל את הראיה הרחבה על העולם הפיננסי ועל התנהלות נכונה בגובה העיניים ובשפה פשוטה,  היכנסו לסולידית כדי להיכנס לעומקי ההשקעות בשוק ההון, עוד בלוגים שווים הם האופטימית, חיסכהון, חתול פיננסי, עלילות זיק.

4. ספורט – אל תשכחו בין העבודה והלמידה גם לעשות ספורט.

שלב שישי: צרו את ההכנסה הפסיבית הראשונה שלכם

יש פה שני כיוונים שאתם יכולים לקחת, נתחיל מהכיוון הראשון.

אופציה ראשונה – דיגיטלית

מה אתם אוהבים לעשות? מה אתם יודעים לעשות? לא בטוחים? שאלו את הקרובים שלכם מה הם חושבים, קבלו רעיונות, חפשו באתר udemy רעיונות. קחו את הרעיון שלכם וצרו ממנו קורס דיגיטלי או בלוג או עמוד אינסטגרם. מה זה אומר?

נניח שהכישרון שלכם הוא שאתם יודעים לרקוד ריקודים אפריקאיים. בקשו ממישהו שיצלם אתכם או שימו את המצלמה על שולחן וצרו רצף של כמה סרטונים שבהם אתם מלמדים אנשים איך לרקוד. זה לא חייב להיות ארוך, אפשר גם שעה שעתיים. חשבו אם אתם רוצים לפנות לעולם הגדול או לקהל הישראלי ודברו בשפה המתאימה. העלו את הקורס שלכם ל-udemy או פתחו אתר והעלו לשם. לחלופין, אם יש לך ידע רב על ציפורים – כנראה שיש עוד הרבה אנשים בעולם שמעניין אותם, תוכל לפתוח בלוג ולהעלות בכל שבוע כתבה בנושא. אם אתם אלופים בצילום – פתחו עמוד אינסטגרם ותתחילו לצבור עוקבים באופן טבעי. מה הרעיון? אם יהיו לכם עוקבים רבים באינסטגרם תוכלו לקבל הכנסה פסיבית מכך שתפרסמו בעתיד כל מיני חברות ומוצרים בעמוד שלכם (אתם תהיו סלב).

אופציה שניה – פתיחת עסק ושכירת עובדים במקומכם

זוכרים את הסיפור על דוכן הלימונדה? מה הרעיון הכללי? פתחו עסק, לא חשוב איזה, למדו איך לתפעל אותו, תכשירו מישהו לעבוד במקומכם ושלמו לו אחוזים או שכר.

למשל, ארגנו קבוצת ילדים שרוצה ללמוד לשחק כדורגל, הביאו מאמן, מצאו מקום, עשו ביטוח, תהנו מההכנסה. הרחיבו את העסק- ארגנו קבוצת ילדים נוספת בגיל אחר לאותו מאמן או מאמן אחר. ארגנו קבוצת מבוגרים לחוג שחמט. הבנתם את הרעיון? תהיו אתם המנהלים. הבנתם איך הכול עובד? תכשירו מישהו שינהל בשבילכם – שלמו לו – מה קרה? יש לכם הכנסה פסיבית! אל תשכחו לפתוח עוסק מורשה/פטור (תוכלו להיעזר ברואה חשבון או להגיש בעצמכם שלושה טפסים).

אם אתם צריכים עזרה עם משימה שאפשר לעשות בלי לדעת עברית, תוכלו למצוא עוזר אישי במחיר מצחיק בפייבר.

יש לכם רעיונות נוספים? ספרו לי בתגובות פה או בפייסבוק או באינסטגרם 😊

 

טיפים נוספים של אלופים:

אם אתם יכולים, הישארו לגור אצל ההורים כמה שאפשר בשנתיים הראשונות – שכירות, נסיעות, אוכל, תחזוקת הבית – אלו דברים שהם מאוד יקרים בכסף וזמן ויפריעו לכם לחסוך.

חשבון בנק – אין שום סיבה שתשלמו עמלות! אם בחשבון שלכם גובים עמלות ולא מוכנים להעביר אתכם למסלול ללא עמלות, עברו בנק, פשוט מאוד.

אשראי –  אל תשלמו עמלות על אשראי, גם פה יש היצע ענק של כרטיסי אשראי ללא עמלות לכל החיים, אין סיבה לשלם עליהם.

התמדה – קראו כל יום, למדו כל יום, אל תוותרו לעצמכם, זה ישתלם!

התייעצו – כל דבר שאתם לא מבינים בו תתייעצו עם מי שיודע. לא תמיד מי שנמצא סביבכם יודע, תייעצו גם עם הקרובים אבל קחו בערבון מוגבל עצות ממי שמעולם לא ניסה, הקשיבו לאלו שכבר ניסו ונראים לכם אמינים. דברו עם הרבה אנשים. זה נכון לכל דבר – פתיחת עסק חדש, טיול במקום חדש.

תהנו מהחיים, תחוו חוויות חדשות. חלמו בגדול. אל תפחדו לנסות, ללמוד, לטעות, ללמוד שוב ושוב ולהתפתח.  

אינני יועצת השקעות וכל המידע המוצג בכתבה ובאתר, אינו מהווה הצעה או רמיזה להשקעה כלשהי ו/או להלוואה ו/או לפעולה כלשהי וכל הפועל על סמך הכתוב עושה זאת על אחריותו בלבד. אין לראות באתר משום המלצה ו/או ייעוץ מקצועי מכל סוג. יש להיעזר בבעלי מקצוע כמו יועץ השקעות, יועץ מס, עו”ד וכו’ כדי להתאים פעולות לצרכים האישיים שלכם. השקעות ופעולות פיננסיות עלולות להביא גם להפסדים. כל הכתוב מהווה את דעתי האישית בלבד. © בתשואה מתמדת כל הזכויות, לרבות זכויות היוצרים, שמורות.

הירשמו לקבלת עדכונים על תכנים חדשים!

עקבו אחרי באינסטגרם ובפייסבוק!

1 מחשבה על “מכתב למשוחרר הטרי והעני ולמשוחררת הטרייה והענייה”

סגור לתגובות